תמוז

פיתוח חדר בריחה במציאות וירטואלית עם Unity – סקירה של הפריימוורק VRIF

לאחרונה אני משתעשעת בפיתוח של אפליקציה למשקפיים של Oculus באמצעות מנוע Unity, גרסת editor 2022.2.6f1. המטרה שלי היא ליצור חוויית חדר בריחה במציאות מדומה. במסע שלי, מצאתי משאבים ופריימוורקים נהדרים שהאיצו את ההתקדמות שלי. פוסט זה ידון בחלק מאפשרויות הפריימורקים הזמינות וידגיש את היתרונות של VR Interaction Framework (VRIF) על פני הפריימוורק שמספק המדריך של Unity.

גישת ההדרכה של Unity

Unity מספקת מערך מקיף של מסלולי למידה, ומדריכי ה-VR שלהם הוכיחו את עצמם כמועילים מאוד בפרויקט שלי. המדריכים האלו מציעים גישה מאוזנת, המאפשרת לי לבנות על נכסים קיימים תוך מתן מקום להתאמה אישית ולמידה.
לדוגמה, ההדרכה מספקת אוביקטים שניתן לשלב בחדר הבריחה. במהלך המדריך, רוכשים מיומנויות חיוניות כגון יצירת אינטראקציות עם האובייקטים האלו, הוספת אפקטים קוליים וניווט בסביבה הוירטואלית. בתור התחלה, אנו מתחילים ביישום בסיסי של ידיים שיכולות לתפוס חפצים ולתהעתק (Teleport). עם זאת, היישום הראשוני מרגיש מעט בסיסי. לכן, המדריך מספק תובנות חשובות לשיפור הפונקציונליות של הידיים, מה שהופך את התנועות שלהן לטבעיות וחלקות יותר.

פריימוורק האינטראקציה של VR (VRIF)

לאחר חקירת חנות הנכסים של Unity, גילינו את פריימוורק האינטראקציה של VR (VRIF ) שמשכה אותנו בשל התכונות המתקדמות והאינטראקציות המלוטשות שלה. להלן כמה יתרונות שהיא מציעה על פני הפריימוורק שמספק המדריך של Unity:

פונקציונליות יד משופרת

VRIF מציעה תנועות ידיים מתואמות, ומספקת צורות ידיים שונות לבחירה ובכך משפרת את הריאליזם של החוויה הוירטואלית.

טלפורטציה מובנית

בניגוד לטלפורטציה הבסיסית מבוססת הקרניים במדריך, VRIF משלבת מערכת טלפורטציה מתוחכמת. היא גם מציעה אפשרויות מרובות לניווט בתוך החדר הוירטואלי, תוך שיפור הנוחות והאימרסיביות של החוויה.

אינטראקציות מגוונות

VRIF מספקת מגוון רחב של אינטראקציות המעשירה את חוויית חדר הבריחה. כמה אינטראקציות בולטות כוללות:

  • טכניקות ירי עם רובים, אקדחים, וחצים וקשתות
  • דלתות פתיחה עם מנגנוני ציר או מסילה שונים
  • שימוש בג’ויסטיק מסתובב 360 מעלות או ג’ויסטיק מתכוונן לגובה.
  • הפעלת חפצים שונים על ידי לחיצה על כפתורים
  • אינטראקציות מבוססות טקסט כמו הקלדה על מקלדת וירטואלית, סימון תיבות סימון וגלילת טקסט
  • הזזת מחוונים לאורך ציר כדי לשלוט בערכים בטווח מוגדר
  • הצמדת חפצים ללוח מגנטי לשם ארגון
  • יפוס על סולמות או היתלות על מוטות לתוספת ריאליזם
  • טיסה דרך מסלול של חישוקים תלויים באוויר
  • עיסוק בפעילויות אינטראקטיביות כמו כדרור כדור או שימוש בפטיש כדי להשמיד חפצים
  • נחום תקום
  • שינוי גדלים או כמויות של אובייקטים, כגון שימוש בזכוכית מגדלת או הארכת מוטות
  • שכפול אובייקטים המופעל על ידי פעולות ספציפיות, כמו שכפול צלחות על שולחן עם יריות
  • סיבוב אובייקט תוך הצגת בכמה מעלות האובייקט הסתובב

בחירת מנגנון תנועה במרחב

VRIF מציעה גם גמישות במכניקת תנועה. משתמשים יכולים לבחור באחת משלוש האפשרויות הבאות לניווט בחדר הוירטואלי:

  • התעתקות (טלפורטציה): סימון היעד על ידי לחיצה קדימה על הג’ויסטיק השמאלי ושחרור כדי להתחיל תנועה
  • תנועה רציפה קדימה: תנועה קדימה על ידי לחיצה קדימה על הג’ויסטיק השמאלי. שיטה זו עלולה לגרום לאי נוחות עבור חלק מהמשתמשים עקב היתכנות של מחלת ים
  • הנפת זרועות: התחלת תנועה קדימה על ידי לחיצה על כפתור ההדק והנפת הזרועות

חסרונות VRIF וחלופות אחרות

ההעדפה שלכם עשויה להשתנות בהתאם לצרכיכם, ו-VRIF עשוי שלא להתאים את כולם  –  למרות מגוון האינטראקציות שהוא מציע, הוא אינו כל-יכול, ויכול להיות שחסרות לו אינטראקציות שקיימות בפקיימוורקים או בספריות אחרות.

תחום חשוב שבו VRIF יכול להשתפר הוא תיעוד. יש לו אומנם תיעוד טוב לתחילת העבודה, אבל כשחפרתי קצת יותר לעומק, נתקלתי בקושי למצוא עזרה בתיעוד.
VRIF היא לא הפריימוורק הזמין היחיד. יש את ספריית האינטראקציות של Auto Hand - VR Physics ששמעתי עליה ביקורות טובות, ועוד רבות אחרות שעולות בחיפוש אחר אינטראקציות ב-Asset Store. כדאי לבדוק את כל ההיבטים הדרושים לכם בספרייה לפני שתחליטו באיזה מהם להשתמש.

סיכום

לסיכום, פיתוח חדר בריחה ב-VR עם Unity מציע אפשרויות מרגשות לחוויות אימרסיביות. על ידי שימוש ב-VR Interaction Framework (VRIF), אפשר למנף תכונות מתקדמות ואינטראקציות מגוונות, ולשפר את האיכות הכוללת של חדר הבריחה. יתר על כן, VRIF מספק אפשרויות לתנועה נוחה בתוך הסביבה הוירטואלית, תוך התאמת העדפות משתמש שונות.

בפוסטים הבאים שלי אשתף אתכם בכמה מהחוויות שבהן התיעוד לא סיפק לי עזרה, ולאחר שקיבלתי אותה בדרכים אחרות, החלטתי לחסוך לכם את הטרחה על ידי תיעוד הבעיות והפתרונות ממש כאן בבלוג שלי.

התמונה מתוך Freepik

2 תגובות על “פיתוח חדר בריחה במציאות וירטואלית עם Unity – סקירה של הפריימוורק VRIF

    1. הי שלמה. עבר די הרבה זמן מאז, ודי הפסקתי לפתח את זה כי עברנו לפרויקטים אחרים. אבל אם יש שאלות שאוכל לעזור לך בהן, אעשה זאת

כתבו תגובה לשלמה Cancel reply

כתובת הדוא"ל שלכם לא תוצג.