מרחשוון

אופטימיזציית מנוע חיפוש – טוב או רע?

השבוע נתקלתי במאמרו של דרק פובאזק המתנגד בחריפות ל-SEO. המאמר מאד מצא חן בעיני (ולפי חלק המתגובות אצלו – גם בעיני קוראים אחרים) בגלל שדעה כזו כנראה אינה פופולרית, וקשה למצוא בלוגרים שייצאו בחריפות כזו נגד SEO. בגדול הוא אומר שני דברים: השקיעו בתוכן; ואם אתם משקיעים גם במבנה ה-HTML-י של האתר זה מצוין, אבל עשו את זה מסיבות של מקצועיות ולא כדי לרצות את גוגל.

לאחר מכן קראתי את הפוסט של רויטל סלומון שמתייחס למאמר הנ”ל. לשמחתי היא היתה הרבה פחות נחרצת (“…לא קל לי להסכים עם טקסט כל כך חד צדדי”), אף כי היא הביעה את דעתה לא פעם באותו כיוון: תוכן טוב, ומערכת תוכן טובה. אצלה בתגובות התעורר דיון מעניין שעקבתי אחריו (בניגוד להרגלי). אחד המגיבים שם היה שוקי גלילי, שגם כתב פוסט שהתייחס לדעה השלילית שהובעה הן במאמר של פובאזק והן אצל סלומון.

אישית אני עדיין חושבת שאני מסכימה יותר עם הכיוון של פובאזק, אבל גם נהניתי מהפוסט של גלילי. יש משהו בהתנגדות הנחרצת של פובאזק שמרתיע אותי – אני לא באמת חושבת ש-SEO הוא חד משמעית גרוע. אני בעיקר חושבת שנותנים לו משקל גדול מדי – לפעמים בבניית אתרים חושבים קודם על המכונות שיקראו את האתר, ורק אח”כ על האנשים… יתכן שאילו סדר העדיפות היה הפוך, ו-SEO לא היה הופך להיות the be all and end all של האתר, אז המקצוע הזה היה גם מושך פחות אש.

ואולי לא.

אני בינתיים שמחה שבצוות שלנו מייחסים לזה את החשיבות הראויה – לא פחות, וגם לא יותר.

2 תגובות על “אופטימיזציית מנוע חיפוש – טוב או רע?

  1. צריך להפריד בין SEO ל-SEO

    צריך להפריד בין SEO אנושי (כלומר, אדם שזה תפקידו) ובין SEO כעיקרון.

    את הפוסט המקורי לא קראתי, אבל מהפוסט של רויטל נשמע כאילו עיקר הטענות הן כנגד אנשי ה-SEO הגובים כסף ולא מספקים סחורה; ולא נגד העיקרון עצמו.
    הטענה שמועלית שם היא שבעלי אתרים משלמים כסף בשביל SEO, ולמעשה מרמים אותם ואין תוצאות.

    לעומת הדבר הזה, שמוצג כשלילי, מציגה רויטל כחיובי את השימוש בוורדפרס שמניב תוצאות.
    אבל וורדפרס הוא מערכת שנבנתה ותוכננה לפי כללי SEO, והיא מיישמת את הכללים באתרים שהיא מייצרת. להשתמש בוורדפרס, ולהשתמש בו נכון, זה סוג של SEO.
    העובדה שיועץ ה-SEO היה בשלב אחר של התהליך (בשלב תכנון המערכת, ולא בשלב תכנון האתר הספציפי) לא מורידה מעצם ה-SEO המשולב בעניין.

    ואני גם אנצל את הבמה כדי לחזור על טענה קודמת שטענתי במקום אחר, ואת הזכרת אותה גם אצלך בפוסט אחר:
    אסור לנו להתייחס לגולש כ”גולש שלנו” רק מרגע שהוא נכנס בשערי האתר. הגולש הזה הוא “גולש שלנו” מרגע שהוא רוצה להשתמש באתר שלנו ולקרוא את התוכן, וזה לא משנה אם הוא יודע שהתוכן הזה נמצא אצלנו או לא. אנחנו צריכים להתחשב בגולש עוד כשהוא נכנס בשערי גוגל ומחפש מידע; אנחנו צריכים לעזור לו להגיע למקום הנכון.

    1. SEO – מתוך שלא לשמה בא לשמה

      חבל שלא קראת את המאמר המקורי. הוא כתוב מאד יפה, אם כי הסגנון קצת תוקפני.
      אני לא מכירה היטב את ההיבטים ה-SEO-ים של וורדפרס, אולם סביר להניח שחלק מהם הם פשוט good practices מבחינה מקצועית של פיתוח לאינטרנט ולאו דווקא של SEO: מבנה HTML סמנטי, הפרדה בין תוכן לעיצוב, כתובות קצרות ומשמעותיות (לא תמיד כברירת מחדל, אבל יש אפשרויות כאלה), וכד’.
      וזה בדיוק מה שהמאמר בא לומר: למתכנת – תהיה מקצועי בפיתוח שלך, לאיש התוכן – תהיה טוב בתכנים שלך. זה כבר יגרום ל-SEO.
      אני מסכימה איתך שה-SEO הוא חשוב, ואני מסכימה מאד עם הטענה הצודקת שלך שאנחנו צריכים להביא את המשתמש אלינו (לטובתו כמובן!), אבל אפשר לעשות את פשוט ע”י התייחסות רצינית לפיתוח האתר, ולא ע”י התמקדות בשיווק שלו.

כתבו תגובה ללאה Cancel reply

כתובת הדוא"ל שלכם לא תוצג.