סיון (5)

כללי שמישות (אז מה אם יש 1000…)

נכון, הרשת מלאה בכללי עשה ואל-תעשה בנוגע לשמישות. יש הרגשה של רוויה, תחושה של כולנו-חכמים-כולנו-נבונים-כולנו-יודעים-את-התורה. ובכל זאת אני מוצאת לנכון לסכם מאמר אחד שמצאתי ונראה לי מקיף את הכללים החשובים. אני צריכה דף אחד שאליו אוכל לפנות בעת בניית אפליקציה ושיהווה מין todo list, רשימה שאוכל לעבור עליה ולשאול את עצמי: האם האפליקציה שלי עובדת לפי הכלל הזה? אז כאן ניסיתי לרכז את הכללים, כאשר לכל כלל תהיה דוגמה (כי תמונה שווה אלף מילים), ולהשומע ינעם :-).
אז את המאמר קראתי ב-smashing magazine (שהוא בלוג שווה ביותר ומומלץ לריסוס) וכותרתו “10 עקרונות לעיצוב אינטרנט אפקטיבי”.

  • ככל שהאפליקציה תדרוש פחות מידע מהמשתמש כדי להתחיל להשתמש בה, כך תגדל הסבירות שהוא אכן ישתמש בה. צריך לתת למשתמשים לשחק עם האפליקציה לפני שדורשים מהם למלא טפסים ולמסור מידע.
    לדוגמה: stikkit
  • מיקוד תשומת הלב של המשתמש למקומות ספציפיים באתר ע”י שימוש מתון בעזרים ויזואליים, יכול לסייע להם להגיע מנקודה A לנקודה B מבלי להכריח אותם לחשוב איך בדיוק לעשות את זה.
    לדוגמה: באתר Humanized.com יש שימוש מצוין ברעיון המיקוד.
  • הנחיית משתמש בעזרת צעדי 1-2-3-סוף נעימים, כפתורים גדולים עם אפקטים ויזואליים היא אפקטיבית במיוחד כי היא מובילה את המשתמש ברחבי האתר בצורה ידידותית.
    דוגמה: dibusoft.com
  • כתיבה אפקטיבית. כולנו יודעים שמשתמשים אינם קוראים, הם סורקים. לכן:
    • להשתמש במונחים מדוייקים
    • לפרוס טקסט בצורה נוחה לסריקה (קיבוץ מידע לפי קטגוריות, כותרות היררכיות, אפקטים ויזואליים ורשימות כדי לשבור בלוקים גדולים של טקסט)
      דוגמה: eleven2.com מגיעים ישר לעניין.
  • פשטות ולא מורכבות. עיצוב יפה הוא לא החלק החשוב, אנשים מחפשים מידע למרות העיצוב.
    דוגמה: Crcbus
  • לא לפחד משטחים לבנים. קשה להדגיש עד כמה השטח הלבן חשוב, מפני שהוא מפחית מאד את העומס הקוגנטיבי. קשה למשתמש לקרוא, לסרוק ולנתח אם יש מבנה מורכב של דף.
    דוגמה: cameron.io
  • ארגון: לתת למשתמש מבנה ברור ועקבי.
  • צמצום: לעשות את המקסימום בעזרת המינימום ההכרחי מ-4 בחינות: פשטות: יש לכלול רק את האלמנטים החשובים ביותר לתקשורת. בהירות: יש לעצב את כל הרכיבים כך שמשמעותם לא תהיה מעורפלת. מובחנות: המאפיינים החשובים של הרכיבים חייבים להיות מובחנים זה מזה. הדגשה: האלמנטים החשובים ביותר צריכים להקלט בקלות.
  • מוסכמות הן חברות שלנו. בניית אתרים המבוססים על מוסכמות עונה על הציפיות של המשתמש. כדאי להיות יצרתיים רק אם אנחנו יודעים שהרעיון שלנו הוא באמת יותר טוב.
    דוגמה: לתרגם את האתר לשפה אחרת (בלתי מובנת למשתמשים) ולתת למשתמשים משימה…
  • מבחני שמישות. מבחן של משתמש אחד הוא 100% עדיף על פני מבחן של 0 משתמשים. שורה תחתונה: אם רוצים אתר מדהים, חייבים לבחון.

כתבו תגובה

כתובת הדוא"ל שלכם לא תוצג.